DANSLINJEN PÅ DE GEERGYMNASIET

Hej! Jag har fått så mycket frågor om min linje på gymnasiet. Jag går danslinjen på De Geer. Väldigt många undrar och väldigt många funderar på att söka så jag tänkte svara på de frågor som kommer upp mest. 
 
Vilka dansstilar dansar man? 
- Vi har lektioner i jazz, balett och modern dans.
 

Är det svårt att komma in? 
- Det beror mycket på hur många det är som söker. Jag har hört att det är ganska många som söker i år.
 

Vad gör man på intagningsprovet? 
- Du får vara med på några lektioner, du får improvisera, visa uttryck osv. Du kommer att få göra ett solo som du övat in för lärarna och sedan en snabb och enkel intervju om varför du vill börja danslinjen och vad dans betyder för dig och så. Jag minns inte så mycket men jag tror att det var så ungefär.
 

Är lärarna hårda?
- Inte direkt hårda. Det är 3 lärare och alla är lite olika men man ska aldrig vara rädd för att göra fel eller så. Dom är supersnälla allihopa. Klart att dom kan vara lite hårda med stretch, styrka och så vidare men det är bara bra! 
 

Fördelar & nackdelar med linjen:
- Det finns mycket men jag kan inte komma på just nu, men jag kan säga en fördel och en nackdel.
Fördel: Man utvecklas väldigt snabbt och man märker det själv.
Nackdel: Iallafall i 1an så dansar vi 3 gånger i veckan, för vissa är det lagom, för mig lite för lite.
 

Vad får ni göra på lektionerna?
- Vi gör en del teknik, mycket styrka, diagonaler i alla dansstilar. Jobbar mycket med koreografi. Ibland gör vi olika övningar, stretchövningar, avslappning, typ yoga. Det är massor! Vi har även teori 1 gång i veckan, vi får olika uppgifter att göra typ. 
 
Är du nöjd med ditt val?
- Jag är supernöjd med mitt val då jag brinner för dansen. Jag märker själv att jag har utvecklats så det känns jättebra. 
 
Annat till er som vill söka: 
  • Du behöver inte vara rädd för att inte kunna, du kommer att lära dig snabbt.
  • Du behöver inte ha dansat de 3 dansstilarna tidigare. 
  • Du får ett kort så du kan komma in i dansstudion när du vill (inte helger) och dansa eller bara sitta där.
Hoppas att jag gav er lite svar nu och hoppas att jag får se lite nya ansikten nästa termin! ;)
 

Kommentarer
Postat av: Elisa

Tack så jättemycket! <3

2014-02-02 @ 21:44:43
Postat av: Fanny Lindgren

Åh det lät verkligen jättekul, jag sa börja söka till hösten och har dansat hela mitt liv och är väldigt sugen på att gå danslinjen. Det var väldigt bra att du skrev detta inlägg :)

2014-02-04 @ 09:45:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0